Når du får besøk av takstmannen 


Praktiske forberedelser


  • Rydd rundt boligen så grunnmuren er synlig utvendig. Ha stige klar til taket.
  • Sørg for tilgang til varmtvannbereder, stoppekran, evt rørskap, kjeller, loft og garasje
  • Flytt møbler som blokkerer viktige områder. (Store tunge møbler og inventar) Areal skal måles ved gulvhøyde!
  • Sørg for tilgang til rengjort sluk ved dusj, badekar og vaskemaskin
  • Tilgang under vask på bad, kjøkken og andre steder.

Dokumenter som du skal legge frem


  • Oversikt over oppgraderinger (maling, oppussing o.l.).
  • Fakturaer fra håndverkere (f.eks. elektriker, rørlegger).
  • Samsvarserklæring fra elektriker hvis du har. 
  • Hvis ikke, kontakt oppført installatør i god tid før befaringsdagen. (står som regel i sikringskap)
  • Siste EL-tilsyn (hvis tilgjengelig).
  • Fellesgjeld og -utgifter (beløp og hva det dekker).
  • Godkjente tegninger av boligen.
  • Er det gjort søknadpliktige tiltak, legg frem dokumenter fra kommunen
  • Tidligere takst eller salgsoppgave om du har.
  • Fyll ut spørreskjemaet fra takstmannen før besøket. Hvis du ikke fyller ut alt, finner vi ut av det sammen på befaringen.


Hullboring – Dette bør du vite


Forskrift til avhendingsloven krever at takstmannen skal bore hull (min. 73 mm) for å sjekke fukt fra tilstøtende rom eller fra undersiden. Hull dekkes med blindlokk etterpå. 

Dette gjøres på steder hvor fuktskader ofte oppstår, som dusjnisje i bad og utforede vegger under terreng.

Det er alltid en risiko for å treffe rør eller kabler, selv om fagkunnskap, veggskanner  og forsiktighet brukes. 

Takstmannen tar her ikke ansvar for skader i forbindelse med hulltaking.

Du kan også avslå hulltaking, men vær klar over at hvis det ikke bores hull, vil ikke tilstandsrapporten være i tråd med forskriften. "Selgeren kan da ikke benytte seg av det reduserte ansvaret for skjulte feil og mangler, som du vil ha hatt dersom det hadde blitt tatt hull der forskriften krever det". 

Derfor er dette anbefalt og bør gjøres.



Slik jobber en takstmann – oppsummering



En takstmanns jobb er å gi deg et klart bilde av boligens tilstand, enten du skal selge, kjøpe eller bare vite mer. Først samler takstmannen info fra deg – et spørreskjema gir et bilde hva du vet om oppussing, feil eller tidligere arbeid. Har du plantegninger eller fakturaer fra håndverkere? Det gir et solid utgangspunkt.

Under befaringen går takstmannen gjennom hele boligen – fra kjeller til loft. Hvert rom sjekkes nøye: Er vinduene tette? Holder gulvet mål? Takstmannen måler areal presist og ser etter tegn til slitasje eller skader på vegger, tak og fuktutsatte soner. Ute får grunnmuren, taket og dreneringen en grundig kikk – alt for å fange detaljer du kanskje har oversett.

Med en standard sjekkliste noteres alt, steg for steg. Befaringen tar 1-4 timer, avhengig av boligens størrelse og type takst, og etter noen dager får du en rapport som viser hva som er bra og hva som kan trenge oppmerksomhet. 

Det er som en helsesjekk for huset ditt – objektivt og nøyaktig, basert på fagkunnskap og erfaring.


Ved bestilling av takst vil du få tilsend skjema og nødvendig informasjon på e-post, i god tid før befaringsdagen.

Jeg har som målsetting å levere taksten så raskt som mulig etter befaring, (1-3 dager). Alle dokumenter sendes elektronisk.